De zoon van de avondzon

  1. Genre
    Toneelspel        
       
    Korte inhoud
    Vader is klinisch dood. Machines houden hem in leven. Waarom aarzelt moeder met haar toestemming tot euthanasie? Waarom is de dochter zo apathisch? Waarom is de mongoloïde zoon Benjamin stilzwijgend alomtegenwoordig?
    Dit vernemen we wanneer de moeder haar dochter als toeschouwer meevoert in hun eigen verleden, dikwijls hard, soms aangrijpend, bij momenten sprookjesachtig vertederend.
    We zien dus een combinatie van verleden en heden. Het heden dat commentaar geeft op het verleden.
    Tot slot wordt het duidelijk waarom Benjamin " De Zoon van de Avondzon" is.
       
    Bezetting
    2 dames en 3 heren + figuratie of 3 dames en 2 heren + figuratie
    Eén van de heren is een mongoloïde jongen.
        
    Personages    
    Vader:
    Hij ligt op sterven. In de flash-back's zien we hem als een verbitterd man. Hij is ontgoocheld over zijn vrouw die hem bedrogen heeft. Hij is ontgoocheld over zijn eigen zoon Benjamin die     mongoloïde is. Erger nog: hij kan hem niet aan. Hij verstoot hem. Tussen hem en zijn vrouw bestaat er alleen nog sex; de liefde is dood. Op het einde groeit hij naar Benjamin toe, hij aanvaardt hem. Dit resulteert in een onnoemelijke warmte    
       
    Moeder:
    Ook zij geeft een verbitterde indruk. De verhouding met haar man is een liefde-haat verhouding waarbij haat de boventoon voert. Ook zij heeft weinig contact met haar kinderen. Eigenlijk staat zij     helemaal alleen. Door haar leven en dat van haar man te ontleden ontstaat er toch een zeker begrip... een zekere warmte. Maar toch moet ze zeggen: Ik zie hem niet graag genoeg om die knop af te zetten.    
       
    Rita:
    Zij is de dochter, een volwassen vrouw. Heel apathisch. Afstandelijk tegenover haar vader, brutaal tegenover haar moeder. Wanneer ze ontdekt dat haar vader niet haar echte vader is, ontstaat er een haatgevoel tegen haar moeder. Ze vindt dat heel haar leven één grote leugen is.    
       
    Benjamin:
    Mongoloïde zoon. Hij is enorm lief maar bovenal heel eerlijk. Uit liefde kan hij alleen de juiste     beslissing nemen.    
       
    Dokter:
    Man of vrouw. Een combinatie van een zekere warmte en een zekere afstandelijkheid. Zeker geen karikatuur.    
       
    Figuranten:        
    Prinses, prins, ridder, dienaren en kamermeisjes. Deze figuranten kunnen echt ten tonele gevoerd worden of in min of meerdere mate gesuggereerd worden. Het is hoe dan ook aan te bevelen deze scène zo sober mogelijk te houden.  
     
    Decor
    Het decor is multifunctioneel. Een gedeelte wordt ingenomen door een ziekenhuiskamer. Het andere gedeelte stelt een living voor. Centraal staat een oude ligzetel.
    Later wordt de woonkamer in een klein appartement voorgesteld. Het geheel is heel sober zodat decorwisselingen heel vlot kunnen verlopen en tot een minimum kunnen worden beperkt.
    Op het einde zien we een kamer in een kasteel. Dit kan zowel door een kleine decorwisseling als door een verandering van de belichting worden gesuggereerd. 
      
    Opvoeringen
  2. 1. Vereniging: Rodenbachzonen ( Antwerpen )
    2. Waar? Fakkeltheater Antwerpen
    3. Aantal opvoeringen: 3
    4. Speeldata: 21, 22 en 23 november 1997
    5. Regie: Luc Cornelis        
  3. 1. Vereniging: T.V. Boeckeloo ( Zwalm )
    2. Waar? Zwalm
    3. Aantal opvoeringen: 5
    4 Speeldata: 20, 21, 27 en 28 februari en 7 maart 1998        
  4. 1. Vereniging: Bananentheater ( Wilrijk )
    2. Waar? Wilrijk
    3. Aantal opvoeringen: 5
    4. Speeldata: mei 1998    
  5. 1. Vereniging: Heists Kamer Toneel
    2. Waar? Heist-op-den-Berg
    3. Aantal opvoeringen: 12
    4. Speeldata: februari en maart 2002
    5. Regie: Louis Welters    
  6. 1. Vereniging:Levet Scone
    2. Waar? Wilsele
    3. Aantal opvoeringen: 4
    4. Speeldata: 15, 16, 22 en 23 maart 2002
    5. Regie: Lydia Leys    
  7. 1. Vereniging: Nieuw Wezemaals Toneel
    2. Waar? Wezemaal
    3. Aantal opvoeringen: 3
    4. Speeldata:19, 25 en 26 Oktober 2002
    5. Regie: Rob Vastenavondt
    In deze productie speelde Marc Smet zelf mee als de vader samen met Yolanda Mattheus, Carine Bangels, Jenny Elsen en Siemon Dekelver als Benjamin.
  8. 1. Vereniging: coproductie Theater 80 Edegem en Jong Durendaal Lint
    2. Waar? Lint
    3. Aantal opvoeringen: 5
    4. Speeldata: 24, 25 en 26 november en 2 en 3 december 2005
  9. Schoolcontracten amateurtheater in 2012     
  10. Persoonlijke commentaar

    Door de behandelde thema's: euthanasie, mongoloïde kinderen, relatieproblemen, eenzaamheid, verbittering en sex zonder liefde, is dit een hard stuk. Ongetwijfeld.
    Maar bij momenten is het ook sprookjesachtig, vertederend.
    Het optreden van een mongoloïde jongen geeft het geheel een aparte dimensie.
    Het stuk werd geschreven vóór het uitbrengen van de film: Le Huitième Jour,( die ook een verhaal vertelt over een mongoloïde jongen ) en werd daar dus uiteraard niet door beïnvloed. Toch zijn er een aantal raakvlakken... Zoals reeds gebleken is uit vorige optredens kan dit stuk aanleiding geven tot een aangrijpende toneelervaring... om kippevel van te krijgen. Wegens de intensiteit van het stuk komt alles misschien beter tot zijn recht in een iets kleiner theater. 
      
    Verkrijgbaar bij:
    Toneelfonds J. Janssens b.v.b.a.
    Te Boelaerlei 107
    2140 Bght Antwerpen
    Tel. 03/3664400
    Fax. 03/3664501 
  11. www.toneelfonds.be